donderdag 27 augustus 2015

Leesautobiografie



                                             



Vroeger lazen mijn ouders mee heel  vaak voor, vooral uit het sprookjes broek van de gebroeders Grimm of Pinkeltje. Bij mijn oma thuis lag het boekje van Goudlokje en de drie beren die zij vaak voorlas. Dit was dan ook op dat moment mijn favoriete boek.
     Op de basisschool werd er altijd vaak voorgelezen. Dit vond ik altijd wel leuk totdat ik zelf kon lezen. Vanaf toen wou ik niet meer voorgelezen worden dat vond ik verschrikkelijk. Vooral als we dan in de klas met zen allen gingen lezen. En dan waren er altijd kinderen die dingen verkeerd uitspraken en daar kon ik echt niet tegen.
    Op dat moment las ik thuis heel veel. Mijn niveau van lezen lag op een gegeven moment redelijk hoog vergeleken met de rest. Mijn lievelingsboeken tijdens mijn basisschool waren: Mijn pony moet weg! alle boeken van "de olijke tweeling" en alle boeken van "dolfijnenavonturen". Ook las ik een keer de griezelbus maar die vond ik zo eng dat ik die nooit meer gelezen heb.
     Bij ons thuis wordt er heel graag gelezen alleen heeft bijna nooit iemand er tijd voor maar zodra het vakantie is komen de boeken tevoorschijn. Thuis hebben we redelijk veel boeken thuis, maar ik zelf maar 1 kastje vol. Op mijn verjaardag heb ik wel eens boeken gekregen en zelf heb ik er vrij veel gekocht. Het zijn hele verschillende boeken van romans tot moordseries, hele realistische boeken maar ook  fantasieboeken. de meeste boeken zijn voor 'volwassenen' over het leven en wat ze allemaal meemaken. Dat spreekt mij niet echt aan. Het lijkt me niet echt leuk om over het leven van iemand te lezen waar niet zoveel in gebeurd, wat niet spannend is. Maar iedereens smaak verschilt hier thuis daardoor hebben we zo'n grote variatie. Als ik vraag aan mijn moeder wat een leuk boek is kan ze zo aanwijzen wat ik leuk vind, ook al praten we thuis heel weinig over boeken. Eigenlijk bijna niet.
    In klas 1/2/3 heb ik heel veel boeken gelezen waaronder de trilogie van 'The Hungergames'. Ik heb die trilogie al 3 keer gelezen, heel veel boeken van Mel Wallis maar dat vond ik niet hele leuke boeken omdat er geen logica in zat. Het waren jeugdthrillers en ik elk boek kon je zelf uitzoeken wie de dader was maar aan het einde kwam je erachter dat je er nooit achter had kunnen komen want uiteindelijk was het een heel random persoon uit het boek. Ook heb ik de Twilightreeks gelezen en bijna alle boeken van Helen Vreeswijk. en de trilogie van de Test. De boeken die ik verplicht voor school heb gelezen weet ik niet meer.






            mijn persoonlijke top 5


  1.  trilogie; The Hungergames.
     Ik heb deze gelezen omdat ik de eerste film super leuk vond. Maar het boek was nog beter omdat alle gedachtes er in stonden. Het boek is erg uitgebreid geschreven voor mijn gevoel. Ook al kon ik me niet echt plaatsen in de hoofdpersonage was het wel heel spannend en romantisch. Dit boek voldeed echt aan al mijn verwachtingen. 
  2. trilogie: De Test.
    Een vriendin van mij had deze boeken gelezen en zij dat ze nog beter waren dan the hungergames. Dat vond ik niet want ik vond dit minder spannend maar het scheelt niet veel. Het is echt bijna hetzelfde als the hungergames. De verhalen lijken ook heel erg op elkaar maar toch heel anders. Dit boek was goed omdat het je in je ban had. Ik wou het boek niet wegleggen. Ik had ook elk boek binnen 1 dag uit.
  3. Twilight reeks:
    Deze boeken lijken weer heel er op de nummers 1 en 2 maar ook toch heel anders. Dit boek is veel langdradiger daardoor vind ik het minder goed. Ik heb niet het gevoel dat ik het boek moet uitlezen maar als ik tijd heb pak ik het er graag bij. Het verhaal is ook weer erg spannend en romantisch. Het is heel goed geschreven omdat het zo onrealistisch is maar je er toch bijna in gaat geloven.
  4. Chatroom, Helen Vreeswijk:
    Dit is wederom weer een goed boek omdat het uit heel veel verschillende personages is geschreven maar soms iets uit te veel voor mij. Je krijgt zoveel informatie binnen dat het teveel is om te onthouden. Hierdoor kun je nogal in de war raken. Maar het is wel heel realistisch waardoor het al een stuk leuker wordt.
  5. Looking for Alaska, John Green:
    Deze krijgt nummer 5 omdat ik niet het hele boek heb begrepen omdat het in het Engels was. Maar de hoofdlijnen heb ik wel begrepen en daardoor vind ik het boek al geweldig dus laat staan als ik het hele boek begrijp dat het nog beter wordt. Het boek is van John Green wie mijn lievelingsschrijver is. Hij kan van alles een mooie betekenis maken en legt echt zijn gevoelens in de boeken. Ook vind ik het leuk dat hij zoveel quotes gebruikt.
Ik denk dat ik met lezen op niveau 2 zit omdat ik het vooral voor mijn plezier doe en de ontspanning. Als ik druk in me hoofd ben dan pak ik er een boek bij. Ik doe het niet om ervan te leren. Ik vind het niet leuk om verplicht te lezen. Dan staat er al gelijk een druk op. Ik ben nogal iemand die van vlot lezen houd en dus niet van een boek met allemaal moeilijke woorden waarvan je eerst moet nadenken wat het betekent. Ik lees liever in één stuk het hele boek uit maar wil niet dat het boek stopt. Wat ik ook wel fijn vind om te lezen is dat het uit meerdere personen is geschreven zodat je meer meekrijgt van de gebeurtenis en hoe hun erover denken. Maar het moet niet uit teveel personages worden geschreven.
     Dit schooljaar weet ik nog niet wat voor boeken ik wil lezen. Ik zal van alles kunnen gaan lezen aangezien ik veel dingen leuk vind maar aan mijn top 5 is wel duidelijk wat mij toch het meeste aanspreekt, zolang het maar niet een langdradig boek is, daar kan ik heel slecht tegen. Boeken spreken mij nooit zoveel aan wat op de kaft staat maar doe het op andermans meningen ervan. En uitproberen. Lees ik een boek dat heel leuk is dan ga ik zeker meer van die schrijver lezen maar als het niet leuk is dan zal ik niet zo snel weer een boek van die schrijver lezen

Van onze Nederlandse Docente verwacht ik wat ik van een standaard leraar vraag. Hulp waar het nodig is, goede uitleggen maar niet te streng. Enthousiast voor de klas staan en niet zoals iemand die nergens meer zin in heeft, ook al hebben soms leerlingen geen zin in de les. Ik verwacht ook wat vrijheid en dat wij niet altijd moeten luisteren of stil in de klas moeten werken. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten